Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki.Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies.

Zamknij informację o cookies
.

Ośrodek  Przetwarzania  Informacji  –  Państwowy  Instytut  Badawczy

II Forum Nauka-Biznes

Bariery komunikacyjne świata nauki i biznesu oraz sposoby ich przełamywania  były tematem wiodącym kolejnego spotkania Forum Nauka-Biznes organizowanego z inicjatywy Ośrodka Przetwarzania Informacji - Instytutu Badawczego przez ośrodek analityczny THINKTANK. W spotkaniach wzięli udział naukowcy zainteresowani komercjalizacją oraz przedstawiciele biznesu poszukujący innowacyjnych rozwiązań.

O ile środowisko biznesu zaczyna coraz bardziej doceniać rolę dobrej komunikacji w swoich działaniach to wśród przedstawicieli świata nauki wciąż jest wiele osób sceptycznych, czy właściwa komunikacja jest kluczowym aspektem prowadzenia projektu naukowego i kontaktów z biznesem. „Miękki” charakter kompetencji komunikacyjnych powoduje wręcz, że ta umiejętność jest przez naukowców lekceważona. Celem kolejnego spotkania z cyklu Forum Nauka-Biznes było więc przekonanie badaczy do rozwijania tego rodzaju umiejętności. O kluczowej roli komunikowania się w relacjach z biznesem mówił Paweł Rabiej, partner zarządzający THINKTANK oraz Tomasz Jamroziak, psycholog biznesu z grupy firm doradczych VALUES, na co dzień doradzający zarządom polskich firm.

Jest mała grupa naukowców, która już to zrozumiała i dobrze sobie radzi w kontaktach z biznesem. Na drugim biegunie są ci, którzy uważają, że szkoda na to czasu i to nieistotne dla powodzenia ich projektu - ocenia Tomasz Jamroziak. – Pośrodku jest największa grupa, która przechodzi proces zmiany i zaczyna rozumieć, że od tego może zależeć ich skuteczność jako na przykład szefa projektu naukowego.

O zmieniającym się współcześnie znaczeniu nauki i naukowców opowiedział prof. Łukasz Turski, znany popularyzator nauki, który wytłumaczył uczestnikom rolę, jaką odgrywa umiejętność mówienia o odkryciach językiem zrozumiałym dla każdego – także biznesu.

Środowisko naukowe czasem myśli, że prowadzenie zajęć ze studentami, działalność dydaktyczna, nic nie wnoszą do procesu komercjalizacji – mówił prof. Turski. To nieprawda, umiejętność wykładania, tłumaczenia nauki przydaje się, aby atrakcyjnie zaprezentować swój innowacyjny projekt.

W opinii ekspertów i uczestników forum, to komunikacja jest jedną z największych barier procesu komercjalizacji badań naukowych. Dlatego, pomimo zbieżności interesów świata nauki i biznesu, proces transferu technologii idzie tak opornie.

Za mało się znamy, za mało ze sobą rozmawiamy i za mało projektów robimy wspólnie – ocenił Krzysztof Krystowski, prezes Związku Pracodawców Klastry Polskie, były prezes Polskiego Holdingu Obronnego. Receptą mogłaby być zmiana finansowania projektów naukowych. Przyznanie grantu zależałoby od tego, czy w projekt zostanie zaangażowany biznes. To samo powinno dotyczyć przedsiębiorców, otrzymanie dotacji powinno być uzależnione od współpracy ze światem nauki.

W ramach Forum Nauka-Biznes naukowcy i przedsiębiorcy mieli okazję się spotkać i podyskutować o własnych ograniczeniach. Celem tego spotkania było  przełamanie barier, bliższe poznanie obu środowisk i wypracowanie wniosków, które pomogą w nawiązywaniu współpracy pomiędzy światem nauki i biznesu

 

Galeria:


  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie:
  • Powiększ zdjęcie: