Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki.Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies.

Zamknij informację o cookies
.

Ośrodek  Przetwarzania  Informacji  –  Państwowy  Instytut  Badawczy

Technologie interaktywne

Dieta tekstowa Polaków - kierunki i formy transformacji czytelnictwa w Polsce

Czytamy coraz więcej w prawie wszystkich kategoriach badawczych. Więcej niż rok temu czytaliśmy sms-ów, tweetów, artykułów w gazetach codziennych czy reklam.  Mniej natomiast czytamy prasy branżowej i specjalistycznej. Z badania zrealizowanego przez OPI PIB na zlecenie Polskiej Izby Książki wynika, że:

  • po książkę sięgamy często – w dniu poprzedzającym badanie zrobił to prawie co trzeci badany;
  • książce poświęcamy dużo czasu – dzień przed badaniem czytaliśmy je średnio przez 92 minut;.
  • książki czytamy, bo chcemy być na bieżąco, dla przyjemności słuchamy raczej radia, oglądamy film lub serial;
  • książki najczęściej kupujemy (zrobił tak prawie co drugi badany) lub wypożyczamy w bibliotekach;
  • osoby regularnie korzystające z Internetu czytają częściej – wśród czytelników książek 43 % to osoby na bieżąco używające tego środka komunikacji.

    Badanie – przeprowadzone przez CBOS i OPI PIB na reprezentatywnej próbie ponad 2000 osób – dostarczyło obszernego materiału do dalszych badań i analizy. Niezwykle cenne są dane dotyczące źródeł nabywania książek, częstotliwości, miejsc i pory dnia kontaktu czytelnika z tekstem. Opis wyników badania w formie raportu CBOS oraz prezentacji graficznej, dostępny jest na stronie internetowej PIK www.pik.org.pl. Celem badania jest uchwycenie zakresu i kierunku zmian w sposobie odbioru treści w związku z rozpowszechnianiem się nośników cyfrowych. Projekt prowadzony jest we współpracy z Fundacją Centrum Badania Opinii Społecznej oraz OPI PIB. Wyniki badań wskazują, że jesteśmy coraz bardziej zanurzeni w różnego rodzaju tekstach prezentowanych na różnych nośnikach.

Zróżnicowana metodologia badań ilościowych i jakościowych oraz skład zespołu, w którym pracują dwie generacje badaczy dostarcza wiedzy, która pomoże twórcom, wydawcom i dystrybutorom kultury dostosować się do zmieniających się warunków kulturowych.  W 2013 roku zrealizowano badanie postaw, potrzeb i nawyków kulturowych w polskim społeczeństwie, w tym ilości, jakości i form „konsumpcji treści”.

„Coraz rzadziej ludzie tworzą swoje prywatne biblioteki, ale nie oznacza to, że książka znika z naszego życia. Ci, którzy lubią czytać, zawsze znajdą sposób. Ci, którzy nie lubią, zawsze znajdą powód”uważa dr Krzysztof Krejtz z Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego, który kierował badaniem jakościowym.

powrót