Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki.Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies.

Zamknij informację o cookies
.

Ośrodek  Przetwarzania  Informacji  –  Państwowy  Instytut  Badawczy

Wydawnictwo

Jak ewaluować i monitorować efekty projektów sektora B+R i szkolnictwa wyższego?

red. Paweł Kościelecki, Barbara Warzybok

Publikacja wprowadza do zagadnień ewaluacji i monitorowania projektów oraz przedstawia założenia do bazy danych, która ma szansę być kluczowym źródłem informacji dla prowadzonych w przyszłości badań ewaluacyjnych projektów lub programów z sektora B+R i szkolnictwa wyższego.

Działalność jednostek naukowych rozpatrywana jest coraz częściej jako jeden z ważniejszych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego. Wraz ze wzrostem znaczenia sektora B+R rośnie także rola oceny efektywności badań naukowych i prac rozwojowych, zwłaszcza finansowanych ze środków publicznych.

Publikacja prezentuje różne rodzaje badań prowadzonych przez instytuty badawcze, placówki PAN i jednostki organizacyjne uczelni oraz wskazuje rolę jednostek naukowych w realizacji i wdrażaniu wyników prowadzonych projektów, aby następnie przedstawić system wskaźników nakładu, produktu, rezultatu i oddziaływania. Ponadto, zwraca uwagę na potrzebę podjęcia działań o charakterze instytucjonalno-prawnym, mającym na celu zwiększenie użyteczności i funkcjonalności bazy.

Dzięki temu baza danych mogłaby być wykorzystywana w praktyce ewaluacyjnej, a jej głównym celem byłoby gromadzenie informacji o produktach i rezultatach projektów sektora B+R i szkolnictwa wyższego, zarówno w wymiarze jakościowym, jak i ilościowym. Takie założenie wymagało od autorów przygotowania zarysu systemu wskaźników dla różnego rodzaju projektów publicznych należących do tej sfery.

Opracowanie jest adresowane do szerokiej grupy odbiorców. Osobom bez doświadczenia ewaluacyjnego oraz z doświadczeniem niewielkim polecamy część wprowadzającą do zagadnień ewaluacji i monitorowania projektów. Dla aktywnych ewaluatorów ciekawe może okazać się omówienie technik badawczych koncentrujące się na praktyce badań ewaluacyjnych.

Dla czytelników, którzy pragną pogłębiać znajomość zagadnień ewaluacji w sferze B+R i szkolnictwa wyższego przeznaczona jest część o wykorzystaniu badań ewaluacyjnych w omawianych sektorach oraz systemie instytucjonalnym sektora B+R i szkolnictwa wyższego.

Publikacja była jednym z produktów projektu Koncepcja funkcjonowania bazy danych o zrealizowanych projektach badawczych i infrastrukturalnych zrealizowanego przez część zespołu Laboratorium Analiz Statystycznych i Ewaluacji.

Publikację współfinansowała Unia Europejska z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. 

 

Załączniki:



powrót