Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki.Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies.

Zamknij informację o cookies
.

Ośrodek  Przetwarzania  Informacji  –  Państwowy  Instytut  Badawczy

Technologie interaktywne

Czytanie na ekranie

Zbadaliśmy wpływ wizualizacji tekstu na ekranie na proces przetwarzania informacji.

Dynamiczny rozwój internetu wymusza nowe standardy prezentacji tekstów w celu ułatwienia ich efektywnego przetwarzania. W przeprowadzonym przez nas eksperymencie sprawdziliśmy, w jakim stopniu wizualizacja tekstu przekłada się na efektywność czytania i zapamiętywania. Za pomocą urządzenia do badania ruchu gałek ocznych (eye tracker) oraz testów odpamiętania  tekstu (przywoływania informacji z pamięci) przebadaliśmy reakcje 40 uczestników.

Uzyskane w ten sposób wyniki pokazały różnice w wydajności odczytu; stwierdzono, że przewijanie wymaga więcej czasu przetwarzania w porównaniu z odczytem tekstu z numeracją stron, podczas gdy wynik testu odpamiętania pozostał niemal identyczny. Ponadto, zaobserwowaliśmy istotne różnice w ruchach gałek ocznych dla środkowych akapitów. Może to być wynikać z tego, że podział tekstu na mniejsze cząstki jest już zasugerowany i w związku z tym łatwiej go zapamiętać*.

Wyniki badania były prezentowane na konferencji w Marsylii.

* Zmienne zależne pochodzą z danych eye tracking i dotyczą średniego okresu fiksacji (koncentracji wzroku na obserwowanym polu) oraz z testu zapamiętania tekstu, który przeprowadzono pod koniec eksperymentu. Badano zależności efektywności czytania przy przewijaniu tekstu oraz stronicowaniu tekstu wraz ze sposobem przedstawiania tekstu na ekranie (z akapitami lub bez).

 

Tytuł projektu: Efektywne przetwarzanie informacji

Wykonawca: Laboratorium Interaktywnych Technologii

powrót