Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki.Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies.

Zamknij informację o cookies
.

Ośrodek  Przetwarzania  Informacji  –  Państwowy  Instytut  Badawczy

OPI PIB i Digital Poland rozpoczynają współpracę na rzecz upowszechniania sztucznej inteligencji w Polsce

Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB) i Fundacja Digital Poland podpisały porozumienie o współpracy dotyczące promowania sztucznej inteligencji. Obydwa podmioty chcą dotrzeć do jak najszerszego audytorium. Platformą do realizacji tego celu będzie serwis sztucznainteligencja.org.pl, który pod koniec kwietnia uruchomiono w OPI PIB.

Zarówno Instytut jak i Fundacja aktywnie działają na rzecz współpracy nauki i biznesu. OPI PIB tworzy inteligentne systemy informatyczne z wykorzystaniem technologii SI dla sektora badawczego, analizuje dane dotyczące polskiej nauki oraz monitoruje rozwój SI w Polsce. Misją Digital Poland jest integracja firm i społeczeństwa oraz propagowanie wiedzy dotyczącej roli innowacji i cyfryzacji w rozwoju gospodarczym kraju.

- Dzięki współpracy naszego Instytutu z Digital Poland będziemy mogli zająć się tematem sztucznej inteligencji bardzo szeroko. Sztuczna inteligencja, jak żadna inna dziedzina technologii, ma dziś znaczenie strategiczne, a portal będzie holistycznym źródłem informacji na temat stanu wiedzy i praktycznych zastosowań technologii SI. W jednym miejscu będziemy bowiem publikowali materiały adresowane do wielu grup odbiorców, w tym przedsiębiorców i inwestorów, tworząc w ten pełny obraz, swego rodzaju mapę, sztucznej inteligencji w Polsce – w wymiarze społecznym, naukowym i biznesowym – wskazuje dr Olaf Gajl, dyrektor OPI PIB.

- Stephen Hawking twierdził, że sztuczna inteligencja może być największym wynalazkiem w historii ludzkości. Jednocześnie przestrzegał, że kluczowe dla naszej cywilizacji i przetrwania gatunku jest badanie, już teraz, wszystkich konsekwencji związanych z rozwojem SI. W Fundacji Digital Poland uważamy, że jednym z kluczowych elementów rozwoju SI powinna być współpraca. Nie tylko między polskim rządem, ośrodkami badawczymi oraz polskim sektorem prywatnym, ale również współpraca na poziomie międzynarodowym – podkreśla Aleksander Kutela, prezes Rady Fundacji Digital Poland.

Posiadane przez OPI PIB dane na temat polskich ośrodków naukowych oraz badaczy specjalizujących się w obszarze sztucznej inteligencji zostaną uzupełnione o informacje zgromadzone przez Digital Poland dotyczące polskich firm rozwijających technologie SI. Zebranie obu rodzajów danych w serwisie sztucznainteligencja.org.pl pozwoli na całościową prezentację środowiska SI w Polsce i ukazanie jego pełnego potencjału. Jest to ważne zarówno dla lepszej współpracy polskich ośrodków badawczych z krajowymi przedsiębiorcami, jak i dla nawiązywania partnerstw zagranicznych.

- Wiedza zgromadzona w OPI PIB i wiedza Digital Poland jest komplementarna. Nasz portal sztucznainteligencja.org.pl zostanie wzbogacony o informacje praktyczne, a Digital Poland zyska kolejny kanał komunikacyjny. Dzięki współpracy upowszechnianie wiedzy na temat sztucznej inteligencji będzie bardziej efektywne, efektowne i bogatsze o praktyczne informacje. A w tej chwili edukowanie społeczeństwa i przedsiębiorstw na temat sztucznej inteligencji jest ogromnym wyzwaniem i koniecznością, ponieważ większości z nas SI kojarzy się z myślącymi robotami z filmów science fiction - dodaje dr Agnieszka Gryzik, zastępca dyrektora OPI PIB.

Efektem porozumienia OPI PIB z Digital Poland będą też m.in. spotkania ekspertów z różnych dyscyplin i branż, które przyczynią się do lepszego zrozumienia wzajemnych potrzeb środowisk rozwijających i wykorzystujących sztuczną inteligencję.  

– Z ostatnich naszych badań wynika, że główną przeszkodą w rozwoju polskiego sektora SI nie jest brak finansowania czy wiedzy fachowej w sektorze IT, ale bardzo ograniczone zapotrzebowanie na rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Polskie firmy pracujące nad AI opracowują swoje rozwiązania dla zagranicznych nabywców zamiast lokalnych firm. Dlaczego? Bo jak pokazują nasze badania, prezesom i menedżerom często brakuje wiedzy na temat korzyści płynących z zastosowania sztucznej inteligencji i możliwości jej zastosowania. Najwyższa pora to zmienić – tłumaczy Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający Fundacją Digital Poland.

Portal Sztuczna Inteligencja powstaje we współpracy OPI PIB z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W celu promocji Polski na arenie międzynarodowej Fundacja Digital Poland aktywnie będzie wspierać angielską wersję portalu.  

Zdjęcie: iStock by Getty Images 

 

Załączniki: