Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki.Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies.

Zamknij informację o cookies
.

Ośrodek  Przetwarzania  Informacji  –  Państwowy  Instytut  Badawczy

Analizy statystyczne i ewaluacja

Finansowanie polskiej nauki

projekt archiwalny

W 2011 roku przeprowadziliśmy wieloczynnikową analizę wielkości środków finansowych przyznawanych z budżetu państwa na działalność statutową uczelniom wyższym w Polsce w latach 2007–2010 realizując badanie pt. „Analiza danych o nauce polskiej przy użyciu interaktywnych technik wizualizacyjnych”.

Analiza dotyczyła:

  • wskazania trendów w przyznawaniu dotacji z budżetu państwa na działalność statutową szkolnictwa wyższego tuż przed wprowadzeniem nowej reformy systemu finansowania nauki polskiej;
  • wskazania uczelni, które otrzymują największe dotacje na działalność statutową;
  • sprawdzenia istnienia korelacji między ogólnym trendem w finansowaniu a finansowaniem określonych typów uczelni;
  • badania skuteczności uczelni w aplikowaniu o dotacje statutowe;
  • wskazania typów uczelni najbardziej skutecznych w aplikowaniu o dotacje na działalność statutową.

Dane, które pochodziły z systemu OSF, zostały zwizualizowane i przeanalizowane za pomocą narzędzia Gapminder.

O wynikach projektu traktuje artykuł autorstwa Marty Osęki i Agnieszki Szóstek pod tytułem „Jak odkrywać różnorodność w danych statystycznych? Analiza danych o nauce polskiej przy użyciu interaktywnych technik wizualizacyjnych”, umieszczony w monografii pokonferencyjnej Wizualizacja wiedzy. Od Biblia Pauperum do hipertekstu wydanej wspólnie przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Muzeum Narodowe w Warszawie oraz Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego" (strony 327–337).

Wystąpienie dr Agnieszki Szóstek  i Marty Osęki można obejrzeć tutaj

Wykonawca: Laboratorium Analiz Statystycznych i Ewaluacji, Laboratorium Interaktywnych Technologii

powrót