Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki.Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies.

Zamknij informację o cookies
.

Ośrodek  Przetwarzania  Informacji  –  Państwowy  Instytut  Badawczy

Analizy statystyczne i ewaluacja

Naukowiec w relacjach z biznesem

W projekcie "Naukowiec w relacjach z biznesem. Uwarunkowania transferu wiedzy w Polsce" podjęliśmy próbę wskazania przyczyn i rezultatów współpracy jednostek naukowych i naukowców z przedsiębiorstwami.  W monografii pod tym samym tytułem, która jest efektem naszych analiz, omówiliśmy koncepcje, w których szczególnie ważne znaczenie przypisuje się wzajemnym relacjom powstającym między jednostkami uczestniczącymi w procesie tworzenia wiedzy i jej transferze, w tym koncepcje systemów innowacji, kapitalizmu akademickiego oraz teorii potrójnej helisy. Wskazaliśmy zarówno korzyści, jak i negatywne konsekwencje współpracy sektora nauki z przedsiębiorstwami oraz problemy związane z wyborem poszczególnych form transferu wiedzy i technologii z sektora nauki do gospodarki. Analizy statystyczne przeprowadziliśmy na danych pozyskanych od 1960 respondentów reprezentujących zarówno szkoły wyższe, jak i instytuty naukowe. W analizie mechanizmów transferu wiedzy skoncentrowaliśmy się na trzech podstawowych, tj. patentowaniu, licencjonowaniu oraz tworzeniu spółek. Z przeprowadzonych badań wynika, iż wybór form transferu wiedzy zależy od rodzaju badań prowadzonych przez naukowców. Częściej mechanizmy te wybierają naukowcy prowadzący badania stosowane i prace przemysłowe, jak też posiadający doświadczenie w pracy w przedsiębiorstwie. 

Publikację można pobrać tutaj: https://www.opi.org.pl/articles/newsId/290/id/107.html.

Wykonawca: Laboratorium Analiz Statystycznych i Ewaluacji

powrót