Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki.Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies.

Zamknij informację o cookies
.

Ośrodek  Przetwarzania  Informacji  –  Państwowy  Instytut  Badawczy

Analizy statystyczne i ewaluacja

Badamy ekonomiczne losy absolwentów szkół wyższych

Nasz instytut brał czynny udział w budowie portalu ela.nauka.gov.pl dla Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Na portalu ELA można zapoznać się z najważniejszymi wskaźnikami charakteryzującymi ekonomiczne aspekty losów absolwentów. Są one gromadzone na podstawie badania losów zawodowych absolwentów szkół wyższych po roku, trzech i pięciu latach od  ukończenia studiów. Celem badania ELA jest podwyższenie jakości kształcenia oraz dostosowywanie oferty edukacyjnej uczelni do wymogów współczesnego rynku pracy. Wskaźniki gromadzone na portalu ELA to m.in. czas poszukiwania pracy (w tym na umowę o pracę), procent absolwentów z doświadczeniem bezrobocia, ryzyko bezrobocia, względny wskaźnik bezrobocia, procent absolwentów z doświadczeniem jakiejkolwiek pracy i pracy na umowę o pracę, procent absolwentów z doświadczeniem samozatrudnienia, procent miesięcy przepracowanych w jakiejkolwiek formie, na umowę o pracę i w ramach samozatrudnienia, średnie miesięczne wynagrodzenie (w tym z tytułu umowy o pracę), względny wskaźnik zarobków. Głównym źródłem informacji są dane administracyjne pochodzące z systemu POL-on zarządzanego przez OPI PIB i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zespół Laboratorium Analiz Statystycznych i Ewaluacji dba o poprawność danych zawartych w raportach generowanych automatycznie na portalu, opracowuje analizy, zestawienia, rankingi kierunków, dziedzin i obszarów nauki, oraz wizualizacje wyników analiz na potrzeby MNiSW i zewnętrznych interesariuszy (Perspektywy, Rzeczpospolita).

powrót