Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki.Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies.

Zamknij informację o cookies
.

Ośrodek  Przetwarzania  Informacji  –  Państwowy  Instytut  Badawczy

Sztuka promocji nauki

Publikacja

Wydaliśmy książkę dla naukowców zainteresowanych promocją nauki. Publikacja pt. "Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców" jest bezpłatna, dostępna w druku, online oraz w formacie na e-booka.

We środę 15 marca 2017 roku w Domu Braci Jabłkowskich odbyła się premiera książki „Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców”. Opracowali go Natalia Osica, ekspertka od PR nauki oraz Wiktor Niedzicki, dziennikarz naukowy. Książka to instrukcja popularyzacji badań i wystąpień publicznych dla tych naukowców, którzy chcieliby w sposób zaplanowany i świadomy budować swój wizerunek. Autorzy piszą m.in. o tym, po co, jak, kiedy i gdzie promować wyniki badań naukowych oraz, jak się przygotować do wykładów popularnonaukowych czy wywiadów telewizyjnych.

Idea powstania publikacji

Idea stworzenia poradnika powstała w Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym, który przez kilka ostatnich lat odpowiadał za wdrożenie Polsko-Szwajcarskiego Programu Badawczego. W jego ramach dofinansowane zostały projekty, realizowane przez zespoły polskich i szwajcarskich naukowców. Dzięki temu powstało 31 projektów z obszarów: technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT), energia – odnawialne źródła energii, nanotechnologie, zdrowie oraz środowisko.

Efekty wdrożenia tych 31 projektów to m.in. aż 10 patentów, prawie 150 publikacji o zasięgu międzynarodowym, ponad 170 seminariów, warsztatów oraz konferencji naukowych przybliżających efekty przeprowadzonych badań.

Wraz z sukcesami badawczymi, pojawiła się potrzeba ich komunikowania środowisku przedsiębiorców, mediom i społeczeństwu. Wówczas, w naszym Instytucie pojawiła się idea, aby wspomóc naukowców również w tym działaniu – mówi dr Agnieszka Gryzik, zastępca Dyrektora Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego. - Powstała więc publikacja „Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców”, którą udostępniamy dzisiaj szerszej publiczności. Mamy nadzieję, że posłuży on wszystkim, którzy będą szukali w niej podpowiedzi jak skutecznie promować swoje osiągnięcia naukowe.

Co doradzają autorzy?

Sztuka promocji nauki to wynik pracy dwójki ekspertów, na co dzień zajmujących się popularyzowaniem nauki. Natalia Osica, założycielka firmy Science PR, pierwszej w Polsce agencji wspierającej naukowców, instytuty naukowe i uczelnie w budowaniu relacji z otoczeniem, tj. mediami i biznesem, na łamach publikacji podpowiada, jak dobrze zaplanować promocję badań. 

– W programie edukacji formalnej, która kończy się doktoratem, nie ma obowiązkowych zajęć dotyczących promocji nauki. Zajęcia fakultatywne zdarzają się sporadycznie. Chciałabym, aby ta książka była zarazem zachętą, jak i wsparciem dla tych, którzy chcą postawić pierwsze kroki w budowaniu relacji z mediami czy biznesem, a jeszcze nie wiedzą, jak to się robi – mówi Natalia Osica, która od ośmiu lat wspiera naukowców w budowaniu wizerunku i nagłaśnianiu ich projektów.

Współautor publikacji, Wiktor Niedzicki od ponad 40 lat zajmuje się popularyzacją nauki, w radiu, telewizji, podczas wykładów czy imprez popularnonaukowych. W Sztuce promocji nauki pisze o tym, jakie warunki musi spełnić prezentacja, aby wyróżnić się, zaciekawić widza i dać się zapamiętać.

Gorąco zachęcam do odwagi w relacjach z odbiorcami. Bez względu na to, czy o swojej pracy opowiadamy potencjalnym inwestorom, mediom czy grupie dzieci, pokażmy, że to co robimy autentycznie nas pasjonuje i cieszy – mówi Wiktor Niedzicki. – Angażując się podczas prezentacji, wzbudzamy sympatię widzów, dajemy się zapamiętać i budujemy dobre skojarzenia. A stąd już dużo bliżej do tego, aby o naszej pracy mówiło się często i w pozytywny sposób.   

Więcej niż książka

– Od samego początku, ideą przyświecającą nam jako wydawcy było stworzenie poradnika, który uświadomi czytelnikom korzyści, jakie niesie spójna, przemyślana promocja – podkreśla  dr Agnieszka Gryzik. – Mamy nadzieję, że badacze będą chcieli wracać do niego po wskazówki i inspiracje. Dlatego egzemplarze publikacji będziemy przekazywać zainteresowanym naukowcom, uczelniom i instytutom badawczym.

 

Załączniki:



 

Galeria:


  • Powiększ zdjęcie: Książki autorstwa Wiktora Niedzickiego i Natalii Osicy
  • Powiększ zdjęcie: Sztuka promocji nauki - promocja publikacji - fot.M.Zięba
  • Powiększ zdjęcie: Promocję publikacji uświetniła wystawa zdjęć projektów PSPB - fot.M.Zięba
  • Powiększ zdjęcie: Goście licznie przybyli na uroczystość promocji publikacji i spotkanie z autorami - fot.M.Zięba
  • Powiększ zdjęcie: Wystąpienie współautorki publikacji - Natalii Osicy - o tym jak zaistnieć naukowo w mediach/ fot. M.Zięba
  • Powiększ zdjęcie: Współautor publikacji - Wiktor Niedzicki - opowiada o tym, do czego potrzebna nam nauka/ fot. M.Zięba
  • Powiększ zdjęcie: Publikacja wzbudziła bardzo duże zainteresowanie wśród licznie przybyłych gości - fot. M.Zięba
  • Powiększ zdjęcie: Nieodłączna część każdej promocji książki - autorzy Natalia Osica i Wiktor Niedzicki podpisują swoje prace.